6 / vijf opties, kies jouw eindtijd

Iedere Christen weet dat DE EINDTIJD (lees met drama-tune) óóit komt. Als lava uit je kraan stroomt en demonen over straat vliegen. En er is een knal! En allemaal kleren op de grond want alle christenen zijn in hun blootje in de hemel opgenomen. En voor iedere lauwe christen die is over gebleven, staat een guilotine op de straathoek te wachten.

Ik heb het idee dat helaas veel christenen stiekem zo’n beeld er van hebben. Want zodra DE EINDTIJD besproken wordt dan wordt de sfeer ook ineens wat spannender. En ook bijna niemand heeft er echt zin in. Volgens mij heeft de opening van deze blog daar ook niet echt bij geholpen. Maar eigenlijk is het toch gek? Want we zijn nu allemaal geweldig blij en dankbaar voor Gods plan door Jezus. Maar hallo, het plan is nog steeds bezig hoor! Ik snap dat als je Jezus net leert kennen, dat je even helemaal in de wolken bent en bij Hem op schoot kruipt. Maar wat doe je daarna met Gods plan?

De valkuil is natuurlijk dat de Bijbel erg oud is en Jezus er erg lang geleden was. De aarde ligt er nu al een tijdje het zelfde bij. Er is hier en daar een verschuiving (oorlog en rampen) maar nadat de zon ondergaat zal morgen gewoon weer een nieuwe dag beginnen. Wij hebben geen opa meer die kan vertellen dat zijn opa getuige was van de eerste genaratie na Jezus. En daardoor raken we wat ontworteld. Zo kan je je bijvoorbeeld gaan verbazen dat de Bijbel ook maar door mensen is samengesteld. En wie heeft eigenlijk al die vormen bedacht waarin we nu kerken? Dat slaat toch nergens op? En steeds meer vraag je je af hoe letterlijk alles nog genomen moet worden. En Gods plan, die ooit zo actief en krachtig was, krijgt meer een illustratieve betekenis en eindigt als de oude stoffige Bijbel die je eens van je oma kreeg op je boekenplank.

En dan komt het conflict. Want de booschap van Jezus was aardig helder en concreet voor jouw leven nu. Maar in een boek van de profeten uit de Bijbel lees je ineens dat ‘iets’ ‘ooit’ nog komen gaat. Hm, interessant, er staat dus nog meer te gebeuren. En in een volgend boek weer! Maar dan met het boek Openbaringen trekt Gods woord echt alle registers open. De schrijver weet vanalles te vertellen over ver voor zijn tijd, over zijn eigen tijd, en vooral over wat nog komen gaat. En dat alles in mega onlogische vorm, niet chronologisch en erg verwarrend! Draken, koningen, vuur, engelen en kettingen en gezangen en kometen en tot slot, vrede.

Wat een geweldig boek die Bijbel vind je niet? Eerst begint het met een verhaal van God en zijn volk waar je de helft niet van snapt. Maar door dat volk komt de redder van de wereld, Jezus. En dat verhaal van Jezus brengt God dichterbij en maakt vaak dat veel mensen gaan geloven. Als gevolg komt dan vaak dat de Bijbel ook wordt gezien als geloofwaardig. Zelfs Openbaringen. Maar wat moet je dan ooit doen met al deze EINDTIJD warpraat? Ja want eerst zat je nog knusjes en warm bij Jezus op schoot terwijl de wereld rustig rondjes draait. Maar dit idee zegt dat er ondertussen een plan broeit van mega proporties. En er komt een einde aan! Hoe knus zit je dan nog bij Hem op schoot?

We hebben dus nieuwe info! Er is blijkbaar meer aan de hand. Wat gaan we met deze wijsheid doen jongens? Wat voor gevolgen gaat dit hebben voor ons doen en laten? De volgende opties zijn al door velen gekozen:

  • Optie 1: Stilletjes op schoot bij Jezus blijven zitten en diep in zijn warme boezem der liefde en genade duiken.
  • Optie 2: Als dit plan bij Jezus hoort, dan mag Jezus weer terug de Bijbel in en op de boekenplank.
  • Optie 3: Samen met Jezus de schuilkelder in, alle muren volproppen met blikjes tonijn en YouTube filmpjes posten met enge lettertypes.

Waarschijnlijk weet je wel welke types ik bedoel hier mee, maar velen weten geen keuze te maken uit deze opties. Daardoor onstaat optie 4.

  • Optie 4: “Huh wat? Oh Eindtijd, ja zeker dat klop- He kijk daar een vogel!”

Naar welke optie neig jij het meest? Jezus en de eindtijd staan in het zelfde boek. Dus wat betekent het dan voor je? Maar voel je niet in een hokje gedrukt. Want ik herken mezelf eigenlijk ook niet in een van de 4 opties. Maar he, het helpt je even te bedenken waar je dan wel staat. Bedenk voor jezelf maar optie 5.

Ik leef zelf al lange tijd ‘eindtijd bewust’. Als jongen van 12 hoorde ik eens de stem van God die zei: “Je hoeft niet bang te zijn, het duurt niet lang meer. Ik kom bijna terug.” Dat maakte erg veel indruk. Twee jaar geleden heb ik het boek Wake Up gelezen waardoor ik weer opnieuw kritisch ging kijken naar de tijd waar we in leven. En nu geloof ik steeds meer dat ik mag leven met het idee dat ik klaar moet staan voor de eindtijd. En hoe die komen gaat? Daarvoor hou ik een open blik op wat er gebeurt. Ik zeg vaak, vele Bijbel geleerden herkenden Jezus niet toen Hij letterlijk voor hun neus stond. Zou ik de tijd wel herkennen die voor mijn neus staat? Dat maakt dat ik mij niet vast zet in theorien en studies. Maar ik geloof dat Gods plan iedere dag doorwerkt naar de verlossing van Zijn schepping. Dus hier is mijn optie 5:

  • Dat plan van God ga ik niet missen of over het hoofd zien. Ik leef bewust dat het komt en als ik het meemaak sta ik klaar. Want Jezus’ overwinning aan het eind is minstens zo belangrijk als die aan het kruis.

Dit was mijn blikopener. En waar raakt dit jouw verhaal? Reageer hieronder!

Reageer op deze blikopener!